diumenge, 4 de maig del 2014

Teoria - Tema 10

TEMA 10 

XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: TWITTER I FACEBOOK


Índex
  1. Definició i característiques de les Xarxes Socials.
  2. Tipus de Xarxes Socials.
  3. Usuaris Potencials.
  4. Twitter i Facebook.
  5. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook.

1. Definció de Xarxes Socials.

Algunes de les seues característiques més importants són:
  • Són xarxes de realacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat personal.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llengauatge en un clima de confiança.
  • Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc., en una mateixa interfície.
  • Com exemples de Xarxes Socials més important destaquen:
    • Facebook, Twitter, Myspace, Ning, Second Life, Tuenti.

2. Tipus de Xarxes Socials.

SEGONS ACTIVITAT
  • Microblogging. Permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, Muugoo, Plurk.
  • Jocs. Els usuaris potencial sñon aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, *Haboo.
  • Geolocalització. Permet saber que la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, *Metaki.
  • Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen enllaços per ser compartits. Digg, Diigo.

SEGONS CONTINGUT
  • Fotos. Permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panoramio.
  • Música. Permeten escoltar música a més de calssificar-la i compartir-la. Last FM, Grooveshark.
  • Vídeos. Permet crear perfils i llistes d'amics. YouTube, Vimeo.
  • Documents. Es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions. Permenten classificar i compartir les seues presentacions professionals. Slideshare.
  • Notícies.Permeten veure la informació que més interessa. Digg, Meneame.
  • Lectura. Es poden classificar les preferències literàries. WeRead.

3. Usuaris potencials de les xarxes socials. 
  • "Social media selectors". Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%).
  • "Simple social networks". Motivats per la dimsensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social (33%).
  • Trend followers. L'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (19%).
  • "Social media addicts". Tenen una clara intencionalitat *profesional (10%).

4. Facebook.
  • Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskvitz i Mark Zuckerberg.
  • Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
  • Disposa d'una llista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d'interessos comuns.
  • Existeix la possibilitat d'incloure fotos i videos al mur.

5. Twitter.
  • La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
  • Els usuaris poden subscriure's als tweets d'altres usuaris.
  • Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrant-los únicamente a seguidors.

6. Aplicacions Educatives de Twitter i Facebook.

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa.
  • Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics. 
  • Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d'exàmens...
  • Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.

Establir un canal de notícies en diferit mitjançants l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.

El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Cree tres grups, un per a cada curs i vull anar comentatn les activitats de classes, especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontant. La inscripció al grup va quedar com obligatòria per als alumnes, el accés al grup es per invitació.

Study Groups. És una manera de col·laborar amb els companys de la classes a més de fer tasques. Fa el mateix que Google Drive.

Mathemathical Formules. Ens dóna la possibilitat d'escriure fòrmules matemàtiques en el mur de Facebook dels notres amics.

CiteMe. Amb aquesta aplicació pots obtindre cites per a les teues notes amb format WorldCa.

BooksiRead. Pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estas llegint o has llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o cercar usuaris amb gustos familiars.


Aportacions/Ampliació.


1. Definció de Xarxes Socials.
  • En sentit ample, una Xarxa Social és una estructura social formada per persones o entitats connectades i unides entre sí per algun tipus de relació o interés comú.
  • Són llocs web que ofereixen servicis i funcionalitats de comunicació divereses per mantindre en contacte als usuaris de la xarxa.
  • Són xarxes de relacions personals, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertenència e identitat social. Les diferents Xarxes Socials posseeixen la tendència a compartir i intercanviar de diferent índole en diferents suports.
  • Una Xarxa Social és una estructura social integrada per persones, organitzacions o entitats que es troben connectades entre sí per una o varis tipus de relacions, com per exemple: relacions de amistat, econòmiques, interessos comuns, creències, etc.
  • Les Xarxes Xocials són formes d'interacció social, definida com un intercanvi dinàmic entre persones, grups i institucions en contextos de complexitat. Un sistema obert i en construcció permanent que involucra a conjunts que s'identifiquen en les mateixes necessitats i problemàtiques i que s'organitzen per potenciar els seus recursos.

2. Tipus de Xarxes Socials.

TIPUS DE XARXES SOCIALS
  • Analògiques o Xarxes Socials Off-Line. Són eixes en les que les relacions socials, amb independència del seu origen, es desenvolupen sense mediació de aparats o sistemes electrònics.
  • Digitals o Xarxes Socials On-Line. Són eixes que tenen el seu origen i es desenvolupen a través de mitjans electrònics.

XARXES SOCIALS PEL SEU PÚBLIC OBJECTIU I TEMÀTICA.
  • Xarxes Socials Horitzontals. Són aquelles dirigides a tot tipus d'usuari i sense una temàtica definida. Es basen en una estructura de cel·les permetent l'entrada i participació lliure i genèrica sense un fi definit del de generar massa. Exemples: Facebook, Twitter, etc.
  • Xarxes Socials Verticals. Són aquelles que estan fetes sobre la base d'un eix temàtic agregador. El seu objectiu és el de agrupar en torn a una temàtica definida a un colectiu concret. En funció de la seua especialització, poden classificar-se en:
    • Xarxes Socials Verticals Professionals. Estan dirigides a generar relacions professionals entre els usuaris. Exemples: Xing i Linked In.
    • Xarxes Socials Verticals d'Oci. El seu objectiu és agrupar a colectius que desenvolupen activitats d'oci, esport, usuaris de videojocs, etc. Exemples: Dogster, Moterus.
    • Xarxes Socials Verticals Mixtes. Ofereixen a usuaris i empreses un entorn específic per a desenvolupar activitats tant professionals com personals en torn als seus perfils. Exemples: Yuglo, Unience.

3. Usuaris potencials de les xarxes socials. 
  • El principiant. Aquest tipus d'usuari inicia la seua aventura en les xarxes socials per a mantenir-se en contacte amb els seus coneguts, i a mesura que avança la seua participació, pot desenvolupar un nou rol més actiu.
  • The observer. És l'usuari que no interactua, ni dóna senyales de vida, però està veient tot. Simplement són espectadors que prefereixen ser informants més que informadors.
  • Els paons. Aquest tipus d'usuari alimenten el seu ego per mitjà de les xarxes socials. Augmentar seguidors els fa més feliços.
  • El clicker. És un usuari actiu, un socialitzador, que l'agrada tant estar informat com estar tafanejant. Normalment comparteixen i participen activament i se connecta vàries vegades al dia.
  • La torxa humana. L'usuari principal, el que ens agrada tindre en els nostres circles, perquè la seua participació pot ser l'espurna que inicie el debat i la interacció en les xarxes socials.
  • L'inspector Gadget. És aquell usuari que és adict a les xarxes socials ja que accedeix a les xarxes socials amb qualsevol dispositiu des de qualsevol part. Són una extensió més del seu cos.
  • Mr. Spam. Sorgeixen del fet d'intentar connectar amb massa gent sense filtros, enllaçant sense sentit a usuaris alfabèticament. 
  • Els trolls. S'introdueixen en converses alienes i no solen respondre.


4. Facebook.
  • Facebook és un servei gratuït que permet connectar a les persones en Internet. Si estem registrats, podem gestionar el nostre propi espai personal.
  • El gran nombre d'usuari que té, l'aceptació que ha tingut, i les facilitats d'accessibilitat que ofereix, com l'accés a la plataforma des de terminals mòbils, ha permet que aquesta xarxa haja crescut mol ràpidament en poc temps.
  • La principal utilitat d'aquesta pàgina és la de compartir recursos, impressions e informació amb gent que ja coneixes. Encara que també es pot utilitzat per a conèixes gent nova o crear un espai on mantenir una relació amb els clients del teu negoci.
  • A més a més, té un component important d'interactivitat. Posseeix una sèrie de mini aplicacions disponibles, com per exemple jocs que permeten interactuar amb altres usuaris.


5. Twitter.
  • Twitter és una aplicació en la web que permet als seus usuaris escriure texts xicotets que poden ser llegits per qualsevol persona que tinga accés a la seua pàgina.
  • Cada usuari por decidir llegir en la seua pàgina principal els textos d'una altra persona o grup de persones tenint sempre disponible el que altres han escrit recentment.
  • La majoria de vegades ens trobem amb persones compartint missatges amb els seus amics al mateix temps que lligen notícies divulgades per coneguts canals d'informació o textos escrits per famosos de diverses àrees.
  • Triar una llista d'usuaris que volem llegir és fonamental per a estar bé informats.
  • Un compte de Twittes pot ser pública o privada.


6. Aplicacions Educatives de Twitter i Facebook.


Aplicacions educatives de Twitter.

  • Són moltes les aplicacions que han sorgit a arrel de Twitter per a facilitar el seu ús.
A través de Twitter podem:
  • Disseminar informació. Amb Twitter es pot informar sobre què estem fent, pensant o desitjant, i ho fem en temps real. Aleshores els professors poden distribuir o disseminar la informació continguts de valor educatiu a mode de notes sobre una teoria, resultats d'una investigació científica, etc.
  • Compartir recursos. El professor pot publicar un conjunt d'imatges sobre un procés que descriuen o expliquen la seua evolució i desenvolupament.
  • Vincular persones. Twitter permet en temps real vincular persones, per tant, té les seues avantatges. Els estudiants d'un mateix curs poden conèixer-se més sense estar reunits en el mateix moment i lloc, o el professor tindre una millor informació quotidiana sobre els seus estudiants.
  • Comunitat d'interés. Avui amb Twitter, qualsevol professor o estudiant pot crear una comunitat o grup al voltant de temes com la música, l'ecologia, els esports o les matemàtiques per exemple.
  • Serveis de referència. El twitter d'un curs o un fet a propòsit per a aquest fi, permet anar publicant les referències i recomendacions webliogràfiques.
  • Preguntes i respostes. Una de les aplicacions més ràpides de Twitter és el seu ús per a formular preguntes i obtindre respostes d'un mode ràpid i segur. L'avantatge enfront d'una consulta personal, es que les successives respostes que s'obtenen a través de Twitter poden anar ampliant-se, millorant o precisant el seu contingut a la par que depurant-se dels errors o limitacions inicials.
  • Reportar events. La possibilitat de publicar informes breus, precissos i periòdics constitueix una prestació molt útil per informar o reportar sobre certs events, des de el rol del professor, coordinador de grup de treball o estudi, o com qualsevol alumne.
  • Pluja d'idees. Moltes activitats preparatòries o centrals d'una sessió de classe recorren a la pluja d'idees entre els estudiants. Twitter dóna aquesta facilitat per a difondre i coleccionar les idees d'un procés d'anàlisi posterior.
  • Seguiment de notícies. Twitter dóna la possibilitat tant a professors com a estudiants de realitzar el seguiment de notícies, events i processos públics ja siga de qualsevol tema.
  • Fòrums de debat. Una propietat poc explorada és la de servir com a una plataforma per a la realització de fòrums de debat i entorn virtual per als intercanvis i discussions amb valor educatiu.


Aplicacions educatives de Facebook.
  • Permet la comunicació síncrona i asíncrona.
  • És gratuït.
  • Se presenta en línia.
  • Permet processos de socialització.
  • Serveix per a fer activitat acadèmiques col·laboratives.
  • El docent pot fer produir als seus alumnes fomentant l'autoaprenentatge.
  • Pot ser obert, privat o secret.
  • Crea comunitat.
  • Permet obrir grups.
  • Posseeix un calendari que permet planificar les activitats i publicar-les com events.
  • Els estudiants tenen interessos comuns.
  • Genera intercanvi de missatges, fotos, vídeos o enllaços que el docent utilitza com estretègies didàctiques.
  • Permet l'aprenentatge cooperatiu generant retroalimentació i transformant els coneixements i formant aprenentatges significatius.
  • Comparteixen informació sense cadenes d'email.
  • El mur pot ser utilitzat pel docent com una cartelera informativa.


Bibliografia.

http://www.definicionabc.com/social/red-social.php

http://seminario1usac.wordpress.com/2011/03/13/concepto-de-redes-sociales/

http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/internet/web-20/1043-redes-sociales?start=1

http://es.scribd.com/doc/24658747/Redes-sociales-definicion

https://canaltic.gencat.cat/web/canaltic/xarxes-socials/detall/-/asset_publisher/qr6G/content/tipus-de-xarxes-socials

http://escritoriofamilias.educ.ar/datos/redes-sociales.html

http://www.aulaclic.es/articulos/facebook.html

https://sites.google.com/site/redeseduca11/primera-sesion/usos-educativos-de-twitter

http://eduredes.ning.com/profiles/blogs/usos-educativos-de-twitter









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada