diumenge, 4 de maig del 2014

Teoria - Tema 8

TEMA 8

EINES DE LA WEB 2.0: WEBQUEST I CAÇA DEL TRESOR


1. Definició de Webquest.
  • Una forma d'utilitzar didàcticament Internet.
  • Una activitat de recerca d'informació de forma guiada.
  • L'activitat se centre en l'ús de la informació, anàlisi, sínstesi, més que en recerca.
  • Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
  • El docent orienta tot el procés.

2. Tipus de Webquest.

Webquest a curt termini
  • És l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries.
  • Es dissenya per a ser acabar d'un a tres períodes de classe.
Webquest a llarg termini
  • Es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.
  • Impica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.
  • Un exemple pot ser un vídeo de YouTube dient que has aprés en l'assignatura d'aules digitals.

3. Parts d'una Webquest.
  1. Introduccó: que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
  2. Tasca: s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest: allò que ha d'elaborar-se a l'acabar la Webquest.
  3. Procés: on s'indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
  4. Avaluació: on s'indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.
  5. Conclusió: on apareixen unes reflexions finals.
  6. Orientació per al professor: on apareixen sugeriments per a utilitzar la Webquest en classe.

4. Exemples de Webquest.



5. Definició de Caça del Tresor.
  • La Caça del Tresor són una sèrie de preguntes i una llista d'adreces o pàgines web de les quals poden extraure's o inferir-se les respostes.
  • Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tots els coneixments que s'han desenvolupat en els passos anteriors.
  • Són una eina TIC excel·lent per a utilitzat-se en el saló de classes sota el principi que "primer és la metodologia i després la tecnologia"
  • Presenta l'avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet, per això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres.

6. Exemples






Aportacions/Ampliació.



    1. Definició de Webquest
    • Una Webquest és una activitat orientada a la investigació on tota o quasi tota la informació que s'utilitza procedeix de recursos de la web (Dodge, 1995).
    • Una Webquest es contrueix al voltant d'una tasca atractiva que provoca processos de pensaments superiors. Es tracta de fer alguna cosa amb la informació (Starr, 2000b).
    • Per a Jordi Adell, la Webquest és una activitat didàctica que proposa una tasca factible i atractiva per als estudiants i un procés per a realitzar-la durant la qual, els alumnes faran coses amb informació: analitzar, sintetizar, transformar, crear, etc.
    • És una activitat estructurada i guiada que eviten aquestos obstacles proporcionant als alumnes una tasca bé definida, així com els recursos i les consignes que els permeten realitzar-les. En lloc de perdre hores en busca de la informació, els alumnes s'apropien, interpreten i exploten les informacions específiques que el professor els assigna
    • És un model didàctic que consisteix en una investigació guiada on la major part de la informació procedeix d'Internet.
    • El professor ha de sugerir un tema d'exploració i apuntar a llocs de la web on l'alumne anirà a cercar la informació que necessita. A messura que els docents van familiaritzan-se amb la web i els mecanismes de búsqueda, i aprenen a desenvolupar estratègies d'optimització del seu coneixemente a través de la comunicació, cerca i processament d'informació, passan a proposar els temes i els alumnes van a cercar solament les solucions.


    2. Tipus de Webquest.

    Webquest a curt temini

    La fi d'aquest tipus de Webquest és l'adquisició de coneixements d'un determinat contingut d'una o vàries matèries. Una Webquests a curt termini es dissenya per a ser terminada en molt pocs períodes de classes.
    • Es desenvolupa en poques classes.
    • Activitat centrada en un tema.
    • És convenient no posar més de quatre o cinc recursos.
    • El producte final ha de ser simple.

    Webquest a llarg termini.

    Són webquest més profundes i elaborades. Es dissenyen per a ser realitzades en una setmana o un mes de classe. Solen terminar amb la realització d'un treball per a ser presentat generalment amb una eina informàtica.
    • Es desenvolupa en setmanes o un mes.
    • Activitat enfocada a vàries disciplines.
    • S'analitza el coneixement profundament.
    • Es coloquen més recursos que en la de curt termini.
    • El producte final és més complex aprenent i creant alguna cosa per a compartir o per a que responguin els seus companys.

    Miniquest.

    És la versió reduïda de les Webquest. Els alumnes poden realitzar-la completament en una classe o dos. Són molt bones perquè els docents donen els seus primers passos en la construcció d'activitats d'aprenentatge basades en la xarxa. Es desenvolupa en un dia o en hores.
    • Activitat que generalment no és multidisciplinària.
    • S'utilitzen pocs recursos.
    • Es poden utilitzar en qualsevol punt del procés d'ensenyament i d'aprenentatge: com activitat inicial, com punt de la instrucció dins d'una unitat del plan d'estudis, o com activitat que culmina en el extrem de la unitat del plan d'estudis.
    • Pot ser terminada individualment o en forma cooperativa.

    3. Parts d'una Webquest.
    • Introducció. En aquesta fase s'orienta als alumnes sobre el que s'espera d'ells i es desperta el seu interés pel tema parlat fent ús de qualsevol estatègia: donar la impresió de que són ells els únics que poden resoldre el tema, la necessitar d'una ràpida solució a un problema, etc.
    • Tasca. Consisteix en la descripció del que hauran d'haver realitzat al final del procés, que pot ser tan divers com: la redacció d'un inform per escrit, una presentació multimèdia,etc. Aquesta és la part més importan d'una Webquest.
    • Procés.Ací és on es descriuen els passos que han de seguir els alumnes per a dur a terme el treball, descripció que ha de ser relativament concisa i clara.
    • Recursos. Consisteix en una relació de llocs web localitzats pel professor amb l'objectiu d'evitar esforços i temps en la seua localització. Així, els alumnes es dediquen al tractament de les dades en lloc de a la seua cerca.
    • Avaluació. Ací s'especifica clarament quals són els criteris de valoració i els criteris amb els que es van a calificar el treball encomendat.
    • Conclusió. Serveix per a resumir l'experiència, animar a la reflexió sobre el procés i generalitzat l'aprés.


    4. Exemples de Webquest.


      5. Definició de Caça del Tresor.
      • La caça del tresor és un tipus d'activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents. Consisteix en una sèrie de preguntes i una llista de direccions de pàgines web de les que poden extraure's les respostes.
      • Es tracta d'una cosa tan senzilla com una fulla de treball o una pàgina web amb una sèrie de preguntes i un llistat de direccions d'Internet en les que els alumnes han de cercar les respostes.
      • És una activitat més senzilla que una webquest, que requereix menys quantitat de temps per part de l'alumne.
      • Pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web en les que els alumnes cerquen les respostes.
      • És una pàgina web en la que es formulen una sèrie de preguntes i un llistat de direccions d'Internet en les que els alumnes han de cercar les respostes.


      6. Exemples.





      7. Components de la Webquest.

      Haurem de tindre en compte, a l'hora d'elaborar un treball d'aquest tipus, que les pàgines web que els alumnes visiten han d'estar prèviament seleccionades pel professor, assegurant que es tracta de continguts motivants, comprensibles per a l'alumne, etc.

      L'activitat ha d'estar dissenyada perquè els alumnes sàpiguen que es vol d'ells. Ha d'estar clar quin tipus de coneixements relacionats amb les TIC exigeixen les tasques que es proposan, i que aquestos sigan de dificultat accessible tenint en compte els coneixements previs. A més a més, la consulta de pàgines web ha d'estar acompanyada d'un conjunt d'activitats que siguen motivants.

      Una de les característiques principals que té treballar aquest model proposat és l'avantatge d'usar les noves tecnologies, generar un treball, transmetre-ho als demés i modificar-ho quant es vulga. És aleshores, un treball col·laboratiu i compartit a la comunitat escolar a través de la xarxa.

      Altres característiques que podem veure en una Webquest són:

      • Són activitats enfocades al treball en xicotet i mitjà grup i encara que, menys enriquidor, es pot enfocar com treball individual.
      • Genera aprenentatge de TIC en contextos reals.
      • És una eina molt motivadora per als alumnes, ja que podem canviar el rol dels subjectes que vagin a treballar.
      • Es poden combinar fàcilment matèries diferents fent l'activitat interdisciplinar, enriquint al grup i fomentant la globalització de les matèries com un conjunt relacionat i no assignatures independents.
      • Estructura els continguts de forma comprensible per als alumnes.
      • Genera, per part dels que el treballen, les seues pròpies conclusions, és a dir, permet "aprendre a aprendre".

      Bibliografia.

      http://www.isabelperez.com/webquest/taller/qwebquest.htm

      http://www.webquest.es/que-es-una-webquest

      http://jenygonzalezc.wordpress.com/2007/11/30/tipos-de-webquest/

      https://sites.google.com/site/pizarradigitalycompdigital/tipos-de-webquest




      Cap comentari:

      Publica un comentari a l'entrada