diumenge, 4 de maig del 2014

Teoria - Tema 11

TEMA 11 

OBJECTES D'APRENENTATGE I LLICÈNCIES EN INTERNET


Índex

  • Què són els objectes d'aprenentatge?
  • On trobar objectes d'aprenentatge?
  • Llicències en Internet.

1. Què són els objectes d'aprenentatge? 
  • Qualsevol entitat, digital, o no digital, que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l'aprenentatge recolzat per la tecnologia. Com a exemples d'objectes destaquen:
    • Contingut multimèdia.
    • Contingut instructiu.
    • Objectes d'aprenentatge.
    • Programari educatiu i eines de programari.
    • Persones, organitzacions o esdeveniments referenciats durant l'aprenentatge recolzat tecnològicament.
D'altra banda els objectes d'aprenentatge estan regits per metadades que són dades i regles sobre dades, en el nostre cas ens proporcionen dades sobre els recursos d'aprenentatge.


2. On trobar objectes d'aprenentatge? pag 344, 345
  • Projecte Agrega. Aquesta iniciativa elaborada pel ministeri d'Educació ofereix una gran quantitat de recursos. Disposa d'un cercador avançat amb el que és possible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d'agregació o format i, en general, per qualsevol característiques descrita en les metadades. Quan es troba alguna cosa adaptat a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d'Elearning i el nostre LMS. El resultat és un arxiu en format ZIP.
  • Projecte LearningSpace. En aquesta biblioteca podem trobar centenars de recursos educatius, en forma de cursos on line, que poden ser descarregats en format SCORM o Comon Cartridge. Triant qualsevol d'aquests formats s'obtindrà l'objecte d'aprenentatge en format ZIP.

3. Llicències en Internet. 
  • Reconeixement - NoComercial - SenseObra Derivada (by-nc-nd). No es permet un ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.
Llicència Creative Commons. És una organització no gubernamental sense ànim de lucre que el seu objectiu és ajudar a reduir les barreres legals de la creativitat per mitjà de nova legislació i noves tecnologies.

Reconeixement (BY). Es permet qualsevol explotació de l'obra, incloent la comercial, així com la creació d'obres derivades, la distribució de les quals també està permitida sense ninguna restricció.

Reconeixement - No comercial (BY - NC). No es permet l'ús comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades.

Reconeixement - No comercial - Compartir igual (BY - NC- SA). No es permet l'ús  comercial de l'obra original ni de les possibles obres derivades, les quals hauran de mantindre el mateix tipus de llicència.

Reconeixement - No comercial - Sense obra derivada (BY - NC- ND). No es permet l'ús comercial de l'obra original ni la generació d'obres derivades.

Reconeixement - Compartir igual (BY - ND). Es permet l'ús comercial de l'obra i de les possibles obres derivades, les quals hauran de mantindre el mateix tipus de llicència

Reconeixement - Sense obra derivada (BY- SA). Es permet l'ús comercial de l'obra però no la generació d'obres derivades.



















Aportacions/ Ampliació.

1. Què són els objectes d'aprenentatge?

El terme d'objectes d'aprenentatges va ser introduït en 1992. Des d'eixa dada, han sigut molts els autors que han definit el concepte. David Willey, en l'any 2001, va proposar la següent definició: "qualsevol recurs digital que pot ser utilitzat com suport per a l'aprenentatge"


Partint de la definició de Willey, hi ha una altra definició que diu que es defineix l'objecte d'aprenentatge com "la unitat mínima d'aprenentatge, en format digital, que pot ser seqüenciada". Per tant, aquestos xicotets components es conceben com elements integrats e integradors del procés d'ensenyament-aprenentatge, oferint als estudiants la possibilitat de millorar el seu rendimiento i nivell de satisfacció.

Una altra definició dels objectes d'aprenentatge, és que són una tecnologia educativa asociada a la idea de dissenyar, desenvolupar i reutilitzar recursos educatius digitals en processos educatius d'aprenentatge electrònic o e-learning. Un objecte d'aprenentatge és un recurs educatiu digital construït seguint un estàndard de manera que puga ser disposat en una plataforma de e-learning que accepti aquest estàndard.


2. On trobar objectes d'aprenentatge?


Projecte Canals.

Tècnicament el material desenvolupat en aquest projecte es configura com un conjunt de pàgines o documents hipertextuals (pàgines web) que poden ser observades mitjançant els programes informàtics denominats navegadors. Aquest conjunt de documents constitueixen un repositori de recursos educatius amb 375 objecte d'aprenentatge que modelen un nombre aproximadament similar dels materials de M.A. Canals.


Projecte Aproa.

Aproa és un sistema operable per Internet, que proporciona un repositori d'objectes d'aprenentatge dotat d'eines per a la construcció i administració d'aquestos objectes. Permet millorar la qualitat i equitat de l'educació a través de:


  • L'organització modular de continguts.
  • La potenciació interdisciplinaria del coneixement.
  • La facilitació dels sistemes d'educació contínua.
  • L'orientació de l'esforç educatiu cap al desenvolupament de competències concretes i explícites.
  • La reutilització i ús multiple dels recursos educatius.


3. Llicències en Internet. 
  • GNU GPL (General Public License o Llicència Pública General). Llicència cread per la Free Software Foundation en els anys 80, amb la fi de protegir la lliure distribució, modificació i ús de software. L'objectiu és declarar que el software identificat com GPL és software lliure.
  • Coloriuris. Sistema mixt d'autogestió i cesió de drets d'autos dissenyat per als creadors de continguts que utilitzen Internet per a la difusió, publicació i disposició de la seua obra i que desitgen cedir els seus drets patrimonials dins i/o fora de la xarxa.
  • Llicència Aire Incondicional. Llicència realitzada íntegrament en espanyol per l'advocat Abel Garriga. Va ser especialment realitzada per a l'exposició "Aire Incondicional" del Centre d'Art Shedhalle (Zurich). Combina els drets d'autos amb la llicència copyleft.
  • Llicència Art Lliure. (LAL). Llicència concebuda sobre la base de que el coneixement i la creació han de ser lliure per a promoure i protegir obres artístiques, permitint la seua còpia, redifusió i modificació.


4. Tipus.

Els objectes d'aprenentatge es poden classificar atenent al tipus de contingut pedagògic i al format:


Segons els continguts pedagògics:

  • Conceptuals. Fets, dades i conceptes. Un concepte s'adquereix quan s'és capaç de dotar de significat a un material o a una información que es representa; es tracta de traduir el concepte a les nostres pròpies paraules.
  • Procedimentals. Un procediment és un conjunt d'accions ordenades, orientades a la consecució d'una meta, per tant, hem de parlar d'un "saber fer", amb un propòsit clarament definit i que s'espera realitzar de manera ordenada.
  • Actitudinals. Són tendències, o disposicions adquirides i relativament duraderes, a avaluar d'un mode determinat un objecte, una persona, succés o situació i actuar en consonància en dita avaluació.

Segons el format:
  • Imatge.
  • Text.
  • So.
  • Multimèdia.


5. Característiques.

  1. Format digital. Té la capacitat d'actualització i/o modificació constant; és utilitzable des d'internet i accessible a moltes persones simultàniament i des de d diferents llocs.
  2. Propòsit pedagògic. L'objectiu és assegurar un procés d'aprenentatge satifactori. Per tant, l'objecte d'aprenentatge inclou no solament els continguts sinó que també guia el propi procés d'aprenentatge de l'estudiant.
  3. Contingut interactiu. Implica la participació activa de cada individu (professor-alumne) en l'intercanvi d'informació. Per a això és necessari que l'objecte inclogui activitats que permetin facilitar el procés d'assimilació i el seguiment del progrés de cada alumne.
  4. És indivisible e independent de altres objectius d'aprenentatge, pel que:
    1. Ha de tindre sentit en sí mateix.
    2. No pot descomponer-se en parts més xicotetes.
  5. Junt amb altres objectes, es poden aconseguir objectius d'aprenentatge més amples, portant a la construcció dels anomenats "mòduls d'aprenentatge".
  6. És reutilitzable en contextos educatius distints. Aquesta característica és la que determina que un objecte tinga valor, sent un dels principis que fundamenten el concepte d'objecte d'aprenentatge.
Perquè un objecte d'aprenentatge puga ser reutilitzable és necessari que:
  • Els continguts no estan contextualitzats.
  • Es determinen alguns dels possibles contextos d'ús, facilitant el procés posterior de redisseny e implementació.
  • Se li otoguen prèviament una sèrie de característiques identificatives o atributs que permetin dintinguir-los altres objectes.

6. Avantatges.





Bibliografia

Webs:


Imatges:

http://www.aqu.cat/doc/doc_22391979_1.pdf

https://www.google.es/search?q=licencia+creative+commons+reconocimiento&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nIhiU7WCPO2X0AXP34GQAg&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#facrc=_&imgrc=OQO5GKthMZEb6M%253A%3Bcnptl5GONPO7kM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-3W51HQZTAyY%252FUMSCGV2nVmI%252FAAAAAAAAAM8%252FS5EPIToJDl4%252Fs1600%252Flicencia%252BII.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fmaestraenpracticashelenmm.blogspot.com%252F2012%252F12%252Flicencia-creative-commons.html%3B1451%3B848





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada