diumenge, 9 de febrer del 2014

Teoria-Bloque 1


TEMA 1: TIC





0. Introducció.

La realitat social on vivim es contrueix al voltant de la importància estratègica de les tecnologies de la informació i comunicació(TIC).

Aquesta és una estructura social conformada per xarxes d'informació i comunicació. La societat de la informació i comunicació(SIC), fa que tinguem que anar adequant la rutina diària als nous avanços tecnològics i resulta ineludible dotar-los de capacitats per a desenvolupar la seua vida i les seus posibilitats dins d'aquesta societat.


1.Punt de partida.

LOE(2006) en el preàmbul estableix millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes. Són una eina de millora d'eficiència i d'edifcàcia dels sistemes educatius.

Referent a l'Educació Pimària, la LOE en l'article 17, apartat i, estableix: Iniciar-se en la utilització, per a l'aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren. Nosaltres, hem de triar la millor opció que ens presenta la utilització al mateix temps que tindre un esperit crític.

Les TIC, són una eina que han d'estar present durant tot el procés educatiu.Si no s'utilitzen correctament poden suposar un problema. El mestre d'aquesta etapa educactiva, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes(Art. 19 de la LOE).

L'administració educativa fa una sèrie de fins e intencionalitats de caràcter general amb el propòsit d'ayudar a planificar i guiar l'acció docent. En las etapas educativas d'educació infantil i educació primària, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes.

<< Sin perjudici del seu tractament específic en algunes de les àrees de la etapa, la comprensió lectora, l'expresió oral i escrita, la comunicació audiovisual, les tecnologies de la informació i la comunicació i l'educació en valors es treballaran en totes les àrees>> (LOE,2006, art. 19,2).

La LOE considera entre els seus objectius: << Desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i formes d'expresió>>. Proposa també, el llenguatge verbal, artñistic, corporal, audiovisual i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Per al òtpim progrés de totes les competències hauran de complementar-se amb diverses mesures organitzatives i funcionals per al seu desenvolupament.

Les TIC sempre han de tindre un per què a l'hora d'empar-les.


2. Definició del Plan TIC.

L'actual Lley Orgànica d'Educació(LOE) en el seu article 121.1, formula el següent:

<<El projecte educatiu del centre recollirà els valors, els objectius i les prioritats d'actuació. A més a més, incorporarà la concreció dels currículums establrets per l'Administració educativa que correspon fixar i aprobar al Claustre, així com el tractament transversal en les àrees, matèries o mòduls de l'educació en valors i altres ensenyaments>>.

El Plan TIC és un projecte del Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació, per reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres educatius, forma part de la planificació curricular dels centres. Tot això vol dir que tot el conjunt docent es posa d'acord per escriure unes línees d'utilització de les TIC.

L'objectiu principal del Plan Tic és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració e les TIC com a eina didàctica en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment la competència d'aprendre a aprendre, competència enla comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

Aquest plan ha de disenyarse com a un instrument de planificació integrat en el projecte educatiu com a document de referència, que reculla i regule tots els aspectes relacionats a la integració de les TIC en el centre educatiu. Per això, ha de considerar les TIC un eix transversal que ha d'articular la vida del centre educatiu facilitant la seua gestió, potenciant el desenvolupament del seu projecte educatiu i afavorint la informació, la comunicació i la participació de tota la comunitat educativa, al temps que ha d'estar present en tots els procesos d'ensenyament i aprenentatge per propiciar que els alumnes sigan ciutadans digitalment competents per al segle XXI.

És a dir, hi ha una sèrie de competències al voltant de les TIC que nosaltres desenvolupem involutantàriament.


3. Característiques del Plan TIC.

Els trets que han de caracteritzar un Plan TIC de centre, segons la Direcció General de Ordenació e Innovació Educativa perquè compla les seus funcions com a ferramente útil, coincideixen amb els del projecte educatiu. Destaquen:

- Contenir objectius clars. El centre ha de reflectir una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius amb respecte a les TIC, a curt, mig i llarg termini.

- Estar contextualitzat. Ha de tindre en compte les característiques del context TIC del centre.

- Ser viable i flexible. La formulació d'objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables e indicadors d'evaluació. Evitarem quedar-nos en un conjunt d'intencions. A més, contemplar posibles modificacions.

- Estar consensuat. Ha de perseguir-se l'adopció del plan per part de tots els membres de la comunitat educativa.

- Estar organitzat. La diversitat d'aspectes que haurà de contemplar-se en el Plan TIC: requereix establir una estructura organitzativa, estratègies i dinamització del treball, que permitan abordar la seua elaboració.


4. Elements del Plan TIC.

1. Contextualització del Plan TIC. Referències als senyals d'identitat del context de influeixen en la integració de les TIC en el centre:

- Característiques socials, económiques i culturals de famílies i alumnat.
- Trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC.
- Existència de projectes d'innovació relacionats amb TIC.
- Característiques del professorat.
- Descripció general dels recursos disponibles.

2. Objectius generals del plan. Es plantegessin expectatives o metes en les TIC le que fa als següents àmbits:

- Referits a la comunitat educativa.
- Referits a la formació del professorat.
- Referits a la gestió del centre.
- Referits a la gestió de recursos.

3. Estratègies per a l'elaboració, coordinació y la difusió del Plan TIC de centre. Es proposa la creació d'un equip o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del Plan TIC. La definició de la composició, funcions concretes i altres aspectes d'aquesta comisió de coordinació TIC correspondrá a la comisió de coordinació pedagògica del centre.

 És important que en l'assignació de les tasques a la comisió de coordinació TIC es procedeixa al repart d'aquestes entre varis responsables. Les tasques que es recullen dins del Plan TIC de centre poden estructurar-se al voltant de les següents categories:

-Tasques d'elaboració, difusió i revisió del Plan TIC de centre: conjunt de tasques precises per a l'elaboració d'aquest document, la seua difusió dins del centre i revisió periòdica.
- Tasques organitzatives: coordinar el ús de l'aula Medusa i d'altres recursos TIC, coordinar l'organització de la zona compatida del servidor e informar sobre aquesta al profesorat per al seuús, controlar i registrar el software.
- Tasques dinamitzadores: informar sobre accions del Projecte Medusa, promoure i dinamitzar l'ús de les TIC en els centres, coordinar el desenvolupament de les actuacions del Projecte Medusa en el centre.

4. Organització d'infraestructures i recursos disponibles.

- Fer l'inventari dels recursos tecnològics disponibles.
- Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa, orientacions i criteris d'ús.
- Determinar el règim d'ús d'espais i recursos.

5. El tractament de la informació i competencia digital en la programació d'aula. Les programacions de les distintes àrees i matèries contindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital:

- El tractament de la informació i competència digital en les distintes àrees i nivells educatius.
- Atenció a la diversitat i a les NEAE des del tractament de la informació i competència digital.
- Secuanciació de continguts d'alfabetització digital en les distintes etapes educatives.


5. Tractament de la informació i competència digital.

Què és aquesta competència?

1. Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i  transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:

         a.  L'accés i selecció de la informació fins a l¡us i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.

La competència digital, es converteix en l'eix del procés educatiu. Segons Ferrés, entenem la competència digital com << l'ús confiat i crític de los mitjans electrònics per al treball, l'oci  i la comunicació>>. Parlarem de la necessitat de realitzar o de dur a terme una afabetització digital dels estudiants des de l'etapa d'infantil fins a la universitària, entenent-la com una educació en mitjans de comunicació que els permeta interpretar de forma analítica, crítcia i reflexica els continguts d'aquestos.

La Comisió Europea diu que << la competència digital entranya l'ús segur i crític de les tecnologies de la societat de la informació (TSI) per al treball, l'oci i la comunicació. Es sustenta en els competències bàsiques  en matèria de TI: l'us d'ordinadors per a obtindre, avaluar, almacenar, produir, presentar e intecanviar informació i comunicar-se i participar en xarxes de colaboració a través d'Internet>>.

Quina finalitat té?

Són un extraodinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques.
  • Aprendre "sobre" les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
  • Aprendre "de les" TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
  • Aprendre "amb" les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre

Funcions actuals dels docents. Adaptació de Marquès

0. Diagnòstic de necesitats.  Conèixer a l'alumntat i establir el diagnòstic de les seues necesitats:

- Diagnosticar necesitats.
- Conèixer les característiques individuals.
- Diagnosticar les necesitats de formació del colectiu.

1. Preparar les classes. Organitzar i gestionar situacions mediades d'aprenentatge amb estratègies pedagògiques que consideren la realització d'activitats d'aprenentatge de gran potencial didàctic i que tinguen en compte les característiques dels estudiants.
  • Planificar recursos:
               -  Disseny del currículum.
  • Dissenyar estratègies d'ensenyament i aprenentatge:
               - Preparar estratègies didàctiques
               - Encaminar als estudiants cap a l'aprenentatge autònom.
               - Elaborar la web docent.
               - Dissenyar entorns d'aprenentatge que consideren la utilització dels mitjans de comunicació.

2. Buscar i preparar materials per als alumnes. S'ha d'apofitar tots els llenguatges. Triar els materials que s'empraran, el moment de fer-ho i la forma d'utilització, cuidant els aspectes organitzatius de les calsses. A més, estructura-los d'acord amb els coneixements previs de l'alumnat.
  • Buscar i preparar recursos i materials didàctics.
                - Cercar recursos relacionats amb l'assignatura.
                - Dissenyar i preparar materials didàctics que faciliten les activitats d'ensenyament-aprenentatge.
                - Considerar les aportacions del mitjans de comunicació de l'assignatura.
                - Seleccionar els recursos més adequats.
  • Utilitzar els diversos llenguatges disponibles.
                - Convé aprofitar tots els llenguatges per potenciar els aprenentatges dels estudiants.
                - Considerar tots aquestos llenguatges al encargar activitats als estudiants, perquè aquestos aprengan a utilitzar-los al crear els seus documents i missatges.

3. Motivatar a l'alumnat. 

                - Despertar l'interés dels estudiants cap als objectius i continguts de l'assignatura.
                - Motivar als estudiants en el desenvolupament de les activitats.
                - En el cas d'estudiants on line, és important proporcionar suport i motivació continuada però sense atabalar.
                - Establir un bon clima relacional, afectiu, que proporcione nivells elevats de confiança i seguretat.

4. Docència centrada en el estudiant. S'ha de considerar la diversitat.
  •  Gestionar el desenvolupament de les classes mantenint l'ordre.
                - Informar als estudiants del objectius i continguts de l'assignatura.
                - Mantenir l'ordre i la disciplina en classe.
  • Proporcionar informació.
                - Proporcionar als estudiants informació bàsica sobre els continguts de la asssignatura.
                - Indicar fonts d'informació.
  •  Facilitar la comprensió del continguts bàsics i fomentar el autoaprenentatge.
                - Realitzar exposicions magistrals que faciliten la comprensió dels continguts bàsics de l'assignatura.
                - Establir relacions entre els coneixements previs i la informació objecte d'aprenentatge.
                - Presentar una perspectiva globalitzadora e interdisciplinària dels continguts.
  • Proposar activitats d'aprenentatge i orientar la seua realització.
                - Conduir els aprenentatges. 
                - Tratar la diversitat dels estudiants.
  • Fomentar la participació dels estudiants.
                - Promoure interaccions dels estudiants amb els professors amb els materials didàctics i entre ells mateixos.
                - Promoure la col·laboració i el treball en grup.
                - Fomentar la participació dels estudiants en totes les activitats.
  • Assessorar en l'ús de recursos.
                - Ajudar en la resolució de problemes tècnics relacionats amb els instruments tecnològics.
                - Sobre l'oportunitat de l'ús dels mitjans.
                - Sobre l'ús eficaç i eficient de ferramentes tecnológiques per a la cerca i recuperació de la informació.
                - Sobre l'ús de les TIC com a mitjà de comunicació.
  • Avaluar.
                - Els aprenentatges dels estudiants.
                - Aprofitar les possibilitats de les TIC.
                - Avalurar les pròpies intervencions docents per a introduir millores.

5. Oferir tutoria i exemple.
  • Tutoria.
                - Fer un seguiment dels aprenentatges.
                - Ajudar als estudiants a seleccionar les activitats de formació más adequades a les seues circunstàncies.
                - Utilitzar les TIC per a facilitar i millorar l'acció tutorial.
  • Ser exemple de actuació i portador de valors.
                - Actuar com exemple per als estudiants.
                - Donar exemple en la selecció, organització i bon ús dels recursos tecnològics utilitzant-los.

6. Investigar en l'aula amb els estudiants, desenvolupament professional continuat. Expermientar en l'aular, cercant noves estratègies didàctiques i noves possibilitats d'utilització dels materials didàctics.
  • Realitzar treballs amb l'alumnat.
                - Implicar-se en la realitació de treballs col·laboratius amb els estudiants utilitzant els recursos informàtics i telemàtics.
                - Predisposició a la innovació.
  • Valorar els resultats obtinguts.
                - Fer periòdiques valoracions dels resultats obtinguts.
  • Formació contínua.
                - Participar en cursos per a estar al dia en el que respecta a la matèria de la assignatura. 
  • Fomentar actituds i habilitats necessàries en la SI.
                - Actitud positiva cap a les TIC.
                - Valoració positiva del pensament divergent, creatiu i crític.
                - Treball cooperatiu.
                - Adaptació al canvi, saber desaprender.
                - Curiositat, fomació contínua, aprenentatge a partir del errors.

7. Col·laboració en la gestió del centre.
  • Treballs de gestió. 
                - Realitzar els tràmits burocràtics que comporta la docència.
                - Col·laborar en la gestió del centre utlitzant les ajudes tecnològiques.


6. Coneixement, destreses i actituds de la competència digital.

Coneixements= conceptes.
  • Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics.
  • Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l'efecte que aquestos tenen en el món personal, laboral i social.
  • Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació; les utilitats fonamentals; els coneixements bàsics de les xarxes en general i Internet.
Destreses = dur el concepte que coneixem a la pràctica.
  • Destreses relacionades amb l'obtenció d'informació d'alicacions multimèdia i de les TIC.
  • Avaluació i selecció de noves fonts d'informació i innovacions tecnològics a partir de la seua utilitat per a tasques específiques.
  • Utilització bàsica d'editors d'imatge digital, àudio i vídeo.
  • L'ús eficaç de la xarxa i d'altres eines per aprendre de forma individual i col·laborativa.
  • Tècniques per a la interpretació de la informació.
  • Destreses per a la navegació per la World Wide Web i l'ús de correu electrònic, a més de resoldre problemes de programari maquinari.
Actituds= predisposició.
  • Interés per utilitzar les TIC com eina d'aprenentatge i comunicació i per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
  • Valoració positiva de l'ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col·laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
  • Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació nociva o il·lícita i presa de consciència de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l'entrenament amb les TIC així com del seu possible poder d'adicció (ús o abús).
  • Actitud positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d'enriquiment personal i social.


Aportacions

Una altra definició de TIC i competència digital:

Se les denominan Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) perquè permeten l'adquisició, producció, tractament, registre.. i presentació d'informacions, ja siga en forma de veu, fotografies i dades continguts en senyals de naturalesa acústica, òptica o electromagnètica.

Les Tecnologies de la Informació i Comunicació han permet portar la globalidat al món de la comunicació, facilitant la intercnonexió entre les persones e institucions a nivell mundial, i eliminant barreres espacials i temporals.

La competència digital és aquella competència que combina coneixements, habilitats amb relació amb valors i actituds per aconseguir objectius amb eficàcia i eficiència en contextos i amb ferramentes digitals.


Algunes característiques significatives:

- Tenen un caràcter innovador i al mateix temps creatiu, doncs donen accés a noves formes de comunicació.
- Tenen una gran influència en l'àrea educativa i la beneficia en gran mesura.
- Possibilitat de rebre informació en bones condicions tècniques en un espai de temps reduït, quasi de manera instantànea.
- Permeten la interacció dels seus usuaris.
- Etc.

Actualment, les TIC es desenvolupen a un ritme vertiginós, per tant, afecta a pràcticament tots els camps de la nostra societat, y l'educació no és una excepció com hem vist abans.


Algunes Avantatges:
  • Font de recuros educatius per a la docència, la orientació i la rehabilitació.
  • Personalització dels recuros d'ensenyament-aprenentatge.
  • Major autonomia.
  • Facilitan l'accés a la informació.

Algunes Desavantatges:
  • Degut al ràpid desenvolupament de les tecnologies, aquestes han d'actualitzar-se  constantment.
  • El cost de la tecnologia a vegades és alt i com s'ha dit abans, l'actualització periódica és molt important, pel que es necessita un bon presupost.
  • A més, s'ha de tindre llocs segurs on estén aquestes tecnologies segures.
  • Recursos educatius a vegades amb poca potencalitat didàctica.


Bibliografia

Informació:

http://donpalabras.wikispaces.com/II.%09TECNOLOG%C3%8DAS+DE+LA+INFORMACI%C3%93N+Y+LA+COMUNICACI%C3%93N+(TIC)

http://computisc.blogspot.com.es/

http://www.slideshare.net/rebedelahorra/ventajas-y-desventajas-de-las-tic-en-la

http://maestralina09.blogspot.com.es/p/concepto.html

Llibre: "Nous Escenaris Digitals"

Imatge:
http://donpalabras.wikispaces.com/II.%09TECNOLOG%C3%8DAS+DE+LA+INFORMACI%C3%93N+Y+LA+COMUNICACI%C3%93N+(TIC)





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada