diumenge, 23 de febrer del 2014

Teoria-Tema 3

TEMA 3


1. Què és  E-learning? 
  •  Formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Sigui la xarxa oberta (Internet) o tancada (Intranet).
  • Un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix Internet.
  •   Permet la distribució i l’accés a col·leccions de materials d’aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i http a facilitar l’intercanvi.
Les aules virtuals són molt importants per a incorporar millor les TIC. A més, hem d'emprar la xarxa per a la formació, ja siga oberta (internet) o tancada (intranet) i aprofitar l'ús d'internet per ampliar el nostre coneixement.
Segons Castaño, Maiz, Palacio i Domingo (2008), <<la tecnologia d'aprenentatge dominant s'articula a través de plataformas tecnològicas de distribució d'aprenentatge (Learning Management Systems, LMS), o de Gestió de Continguts (CMS)>>, centralitzant  en elles tots els curss oferits on line,  a més dels sistemes de comunicació en les universitats. Trobem tres resultats:
  1. Plataformas privativas basadas en codi de propietari: eines com Web-Ct y Blackboard.
  2. Software libre: Moodle, Atutor o Bodington.
  3. Entorns virtuals d'aprenentatge desenvolupats per la pròpia univesitat.
El concepte fonamental implícit és el d'<<aula virtual>>: un intent d'implementar mediant aplicacions telemàtiques la qualitat de la comunicació de la formació presencial en l'educació on line. El virtual és allò que posseeix les mateixes característiques i efectes que els objectes o situacions reals que representa.

Un <<aula virtual>> és un entorn d'ensenyament-aprenentatge basat en un sistema de comunicació mediada per ordinador. Però no és la tecnologia hardware i software la que proporciona el potencial de millora del procés educatiu. La tecnologia pedagògica principal utilitzada en l'ensenyament on line és l'aprenentatge cooperatiu, és a dir, un procés d'aprenentatge que enfatitza el grup o els esforços col·laboratius entre professors i alumnes.


2. Característiques E-learning
  • Ús de navegadors Web per accedir a la informació.
  • Aprenentatge molt recolzat en Tutories.
  • Materials digitals i aprenentatge flexible.
  • Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació.
  • Aprenentatge mitjançant PC. 
  • Aprenentatge individualitzat versus col·laboratiu interactiu.
  • Utilització d’eines síncrones i asíncrones.
  • Administració dels materials en un servidor Web.
  • Connexió professor-alumne separats per espai temps.
  • Multimèdia/Hipertextual- Hipermèdia.
      Les tutories ens serveixen per a poder guiar l’aprenentatge de l'alumnes. A més, la flexibilitat, ha de ser una erina per la qual decideixes el que vols aprendre. Amb el e-learning tenim eines com Google Drive per exemple que ens permeten el treball col·laboratiu a distància.
    

3. Avantatges E-learning
  • Posa a la disposició dels alumnes molta informació.
  • Facilita l’actualització de la informació i dels continguts.
  • Permet la deslocalització del coneixement.
  • Facilita l’autonomia de l’estudiant.
  • Propicia una formació Just in Time i Just for me.
  • Afavoreix una formació multimèdia.
  •  Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits.
  • Estalvia costos i desplaçaments.
  • Facilita l’ús dels materials en diversos cursos. 
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa.
-   Amb el e-lerning podem accedir a qualsevol tipus d’informació sense cap problema. A partir d’ara el coneixement està en qualsevol lloc i podem accedir en qualsevol moment i l’estudiant pot treballar al seu ritme. Just in time: en el moment precís. Just for me: podem escollir la informació que vulguem.


4. Inconvenients E-learning 
  • Més inversió de temps per part del professor.
  • Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne.
  • Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.
  •  Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor/alumne.
  • Requereix més treball del convencional. 
  • Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.


Incovenients

Estudiants
- Necessitat de recursos materials i de coneixements previs per part del estudiant.
- Necessitat d’adaptació a nous mètodes d’aprenentatge i al treball col·laboratiu.
Continguts i materials
- Les activitats  on line  requereixen molt de temps.
- Degut als drets d’autor i a la impossibilitat de compartir segons què recursos, potser està limitat.
- Possibilitat de tindre a l’aprenentatge memorístic si no està bé dissenyat.
Recursos
- Necessitat d’una infraestructura física i de personal tècnic de suport.
- Ample de banda en ocasions dificulta l’accés.
Costos
- Cost per adquirir l’equip necessari.
- Més temps i més diners per al desenvolupar que la distribució.
Espai i temps
- Falta d’experiència educativa en la seua consideració como mitjà de formació.


5. Què és el B-learning?
  • Combina l’ensenyament cara a cara amb l’ensenyament virtual. (Coaten, 2003)
  • Combinació de les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i àudio juntament amb la tutoria i l’assessorament (Brodsky, 2003)
  • Qualsevol possible combinació d’un ampli ventall del mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics. (Brennan, 2004)
  • Les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional. (amar, 2007)
e    El B-learning ens permet solucionar problemes. T-eines (tradicionals) + E-eines (e-learning) = B-learning.


6. Aspectes importants d’un sistema B-learning
  • Cal incloure en l’aprenentatge, les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats.
  •  La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació.
  •  Permet adquirir coneixements tècnics funcionals.
  •  No s’aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats, etc.
  • Les tutories apareixen com una possibilitat d'ajuda tant en l'ensenyament presencial com a distància.7
  • Permet la informació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat, i coneixement de la societat.
-     Hem de seleccionar un espai virtual que permeta dirigir els fòrums i conversacions que tinguem amb l’alumnat. En el B-learing hi ha eines suficients per a compartir la informació.


Aportacions/Amplicació del tema


1. Què és  E-learning? 

El "e-learning" consisteix en l'educació i la capacitaó a través d'Internet. Aquest tipus d'ensenyament on line  permeteix la interacció de l'usuari amb el material mitjançant la utilització de diveres eines informàtiques.

Aquest nou concepte educatiu és una revolucionària modalitat de capacitació que va possibilitar Internet. Aquest sistema ha transformat l'educació, obrint portes a l'aprenentatge individual i organitzacional. És per això que avui en dia està ocupant un lloc cada vegada més destacat i reconegut dins de les organitzacions empresarials i educatives.

El terme "e-learning" és la simplificació de Electronic Learning. El mateix reuneix a les diferents tecnologies, i als aspectes pedagògics de l'ensenyament i l'aprenentatge.

El e-learning comprén fonamentalment els següents aspectes:
  1. El pedagògic, referit a la Tecnologia Educativa com a disciplina de les ciències de l'educació, vinculada als mijtans tecnològics, la psicologia educativa i la didàctica.
  2. El tecnològic, referit a la Tecnologia de la Informació i la Comunicació, mitjançant la selecció, disseny, personalització, implementació, allotjament i manteniment de solucions on s'integren tecnologies propietàries i de codi obert (Oper Source)
Els components tecnològics són els més tangibles i l'exemple més significatiu són les plataformes d'e-learning o LMS (Learning Management Systems); sistemes que permeteixen l'administració i control dels aspectes administratius de la capacitació entre otres funcions.

Els aspectes pedagògics són com el alma de l'e-learning i van a treballar sobre els continguts. Pot ser que al principi sigan els menys tangibles, però al final seran els components més rellevants en termes d'eficàcia dels objectius d'ensenyament i aprenentatge fixats.

    2. Característiques E-learning
    1. Desapareixen les barreres espai-temporals.
    2. Formació flexible. La diversitat de mètodes i recursos empleats, facilita el que ens puguem adaptar a les característiques i necessitats dels estudiants.
    3. L'alumne és el centre dels processos d'ensenyament-aprenentatge i participa de manera activa en la construcció dels seus coneixements, tenint la capacitat per a decidir el itinerari formatiu más acord amb els seus interessos.
    4. El professor, passa de ser un transmisor de continguts solament a un tutor que orienta, guia, ajuda i facilita els processos formatius.
    5. Continguts actualitzats. Les novetats i recursos relacionats amb el tema d'estudi es poden introduir de manera ràpida en els continguts, de forma que les ensenyaments estén totalment actualitzats.
    6. Comunicació constant entre els participants, gràcies a les eines que incorporan les plataformes e-Learning (foros, chat, correo-e, etc).
    7. Aprenentatge flexible. Permiteix als alumnes aprendre quan ells vulguen, com ells vulguen i el que ells vulguen.
    8. Aprenentatge obert.

    3. Avantatges E-learning
    • Major flexibilitat. El "e-learning" ofereix una major flexibilitat respecte al mètode convencional de la classe en l'aula doncs no és necessari esta programant cada vegada la logística que comporta qualsevol altra acció de formació en l'empresa, sinó que una vegada ofertat el curs, els alumnes poden rebre-ho a qualsevol hora. A més, l'alumne pot fixar els seus propis ritmes d'aprenentatge segons el temps de que dispose i dels objectius que s'haja fixat.
    • Reducció dels temps d'aprenentatge. Segons estudis empírics realitzats, s'ha comprovat que els temps d'aprenentatge poden ser reduïts entre un 40% i 60% si s'ofereixen solucions d'e-learning.
    • Augment de la retenció. Segons estudis experimentals, la informació assimilada en processos d'e-learning són retingudes un 25% més que si s'utilitzen solucions convencionals de formació presencial.
    • Compatibilitat d'activitats. L'e-learning és compatible amb moltes otres activitats, quasi de manera simultània, doncs basta solament accedint a l'ordinador en qualsevol moment, i per una altra part, detenir la formació quan es desitge.
    • Comoditat. L'e-learning evita molts desplaçaments, el que es traudeix en una gran comoditat per als alumnes.
    • Possibilitat d'actualització immediata dels continguts dels cursos. En els cursos e-learning es pot incorporar qualsevol modificació en qualsevol moment, i l'alumne pot accedir a la informació sempre actualitzada, sistema que és precisament impensable en la formació convencional.
    • Reducció de costos. L'e-learning pot arribar a ser fins a un 30% més barat que la formació convencional en l'aula, d'on no podrem traure la conclusió que l'e-learning haja de substituir per complet una formació convencional presencial, doncs es tracta de metodologies d'aprenentatge molt diferents, de tal manera que es solen complementar.
    • Facilitat d'accés. El fet de que l'empleat puga seguir qualsevol curs d'e-learning, necessitant per allò generalment solament un terminal amb conexió a Internet.
    • Formació personalitzada. Els cursos d'e-learning ofereixen el gran avantatge de poder ser personalitzats, de tal manera que a cada alumne que s'identifique en el portal de formació, li apareguerà en pantalla tota aquella informació.
    • Seguiment exhaustiu del procés de formació. Un gran avantatge de qualsevol acció formativa de l'e-learning és la possibilitat que es té sobre el seguiment general de tots i cadascun dels alumnes, fins al més mínim detall en el procés d'aprenentatge. 

      4. Inconvenients E-learning 
      • La planificació i desenvolupament d'un curs mitjançant teleformació requereix més inversió de treball que un curs presencial. Es necessita un equip tècnic de producció i de gestió, i els materials educatius en moltes àreas encara són escassos, pel que en moltes ocasions ens trobem amb que el que s'ha fet és una digitalització de materials impressos i per tant, la seua qualitat deixa molt de desitjar.
      • Es requereix més esforç per part del professorat: ara no solament han de ser expertos en la seua matèria, sinó que han de ser expertos en l'ús de les TIC i en l'aprofitament didàctic de les mateixes. Per una altra banda, el temps dedicat a l'alumnat es més elevat, ja que va a rebre preguntes i dubtes diferents de diferents alumnes, a les que haurà de donar resposta i en poc temps per a que el feedback siga el més immediat possible. 
      • Es requereix un major esforç també per part de l'alumnat ja que en molts casos el primer pas és "aprendre a aprendre" seguint una nova modalitat educativa i un nou model pedagògic. És necessari que els estudiants sigan molt metòdics i organitzats i tinguen habilitats per a l'aprenentatge autònom. A més, es considera que la contínua interacció amb l'ordinador pot causar ansietat en l'alumnat. Tot allò desemboca en una major taza d'abandò que en la modalitat presencial.
      • Depèn de la conexió a Internet i de la existència d'un ordinador. És necessari tindre una formació bàsica en la utilització de les noves eines informàtiques.
      • La multiplicitat de fonts informatives poden desembocar a una pèrdua d'informació o inclòs a una dispersió, de tal manera que no sap distinguir què és el pertinent i què no és.

      5. Què és el B-learning?

      És una modalitat d'ensenyament que inclou tant formació presencial com e-learning. Aquest model de formació fa ús dels avantatges de la formació on line i la formació presencial, combinant-les en un tipus de formació que fa més ràpid el treball tant del formador com de l'alumnat.
      En el sentit estricte, pot ser ocasió en que un instructor combine dos mètodes per a donar indicacions. Però el sentir més profund tracta d'arribar als estudiants de la present generació de la manera més apropiada. L'aprenentatge semipresencial implica activitats presencials i virtuals. El gran repte està en trobar el balanç adequat entre les activitats entregades de manera virtual i les entregades de manera presencial.

        6. Aspectes importants d’un sistema B-learning
        • Diversitat en quant a les tècniques i metodologies d'ensenyament: L'aprenentatge combinat permet diversificar les metodologies que s'utilitzen en l'ensenyament tradicional amb les del B-learning, donant com a resultat una multiplicitat de tècniques que enriqueixen i faciliten l'aprenentatge.
        • Orientat a la comunitat: L'intercanvi d'idees immediat és el que caracteritza a l'ensenyament presencial, en un curs híbrid aquesta comunicació es fortaleix amb les noves tecnologies de comunicació, que permeten obrir espais virtuals de socialització, el que possibilitat la integració de grups de persones per a la construcció de nous coneixements.
        • Desenvolupar habilitats del pensament crític: La interacció amb altrs alumnes en la solució d'un problema le permetrà desenvolupar un pensament crític, ja que haurà d'exposar les seues idees i criticar les dels demés.
        • Flexibilitat: L'alumnat gana major llibertat en quant a l'hora i la forma que estudia, per tant la classe es fa molt més flexible i el control extern disminueix, donant a l'alumne un control que depén més d'ell que de l'instructos.
        • Optimització pedagògica: Un curs d'aprenentatge combinat no solament permeteix mesclar la tecnologia presencial amb la de distància, també es possible mesclar vàries teories de l'aprenentatge, el que permeteix triar els aspectes més positius d'eixes teories.
        • Permeteix resoldre problemes des de diferents enfoques: Al facilitar-se l'aprenentatge compartit és possible que un problema siga vist des de diferents punts de vista i no solamente des d'un, el que apropa més a les situacions reals i l'alumnat s'adona de com es resolen els problemes en la pràctica diaria de la professió.
        • Serveix a estudiants amb necessitats especials: Aquest tipus de cursos és de gran ajuda per a estudiants amb necessitat especials, ja que els seus impediments poden ser compensats amb el suport tecnològic.

        A continuació us deixe uns vídeos on es parla de l'e-learning i del b-learning:





        Bibliografia









          Cap comentari:

          Publica un comentari a l'entrada