diumenge, 30 de març del 2014

Teoria-Tema 5

TEMA 5
LA WEB 2.0

1. Diferències entre la web 1.0 i la web 2.0.

La web 1.0 presenta les següentes característiques:

  • Pàgines web estàtiques.
  • Els continguts són produïts pel Webmaster.
  • L'arquitectura de treball és Client-Servidor.
  • Visualització de continguts mitjançant un navegador web.
  • L'usuari solament pot llegir el contingut.
  • És necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador.
La web 2.0 presenta les següents característiques:
  • Gran interacció entre els usuaris.
  • La plataforma de treball és la pròpia pàgina web (no és necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador)
  • Contingut dinàmic.
  • Visualització mitjançant navegador, Lector Rss
  • L'escriptura mínima de contingut és el post o article.
  • Tots són autors de la informació.
2. Aplicacions de la web 2.0.

Aplicacions de la web 2.0 segons el tipus d'activitat a la qual es destina:
  • Per a expressar-se, crear i publicar: Blocs, Wikis...
  • Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del·licious, Slideshare.
  • Xarxes socials: Second Life, Twiiter, Facebook...
  • Per accedir a informació d'interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats, etc.
3. Implicacions.
  • És un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació.
  • Està orientat a treball autònom i col·laboratiu.
  • Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal.
  • Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre.
  • Facilita un aprenentatge més autònom, majo partícipació en les activitats grupals.
  • Hi ha més interés i motivació.
  • Permet elabotar materials (sols o en grup), comparti-los i sometre'ls a comentaris del lector.
  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
  • Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació.
  • Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar)
  • Creació i gestió de xarxes centres i professors.

Aportacions/Ampliació

1. Diferències entre la web 1.0 i la web 2.0

La web 1.0 presenta les següentes característiques:
  • És un tipus de web estàtica; pàgines creades amb codi HTML.
  • Pocs productors de continguts.
  • L'actualització dels llocs webs no es realitzaven de forma periòdica.
  • Llocs direccionals i no col·laboratius.
  • Discurs linial: emisor, receptos, interacció mínima reduïda a formularis de contacte, incripcció, etc.
  • Posseeix botons gif, que és bàsicament les imatges que trobem a Internet i és utilitzat per a publicitat,etc.
  • Posseix llibres de visites online.
  • Està caracteritzada per l'ús de Frames o Marcs que s'utilitzaven amb freqüència, en aquest primer lloc Web, era utilitzat per optimitzar els temps de les connexions que tardaven en carregar.
La web primitiva, era aquella que es caracterizava principalment per ser unidireccional i realitzada sobre continguts estàtics. Les primeres pàgines que vam veure a Internet publicaven continguts de text que, una vegada publicats, no s'actualitzaven si el "webmaster" no modificava els dades o continguts i anara a pujar la web novament a Internet.


La web 2.0 presenta les següents característiques:

  • És una multiplataforma (hem passat d'un software intal·lable en els nostres PC's a servicios de software que són accesible online)
  • Posicionament estratègic 
  • És social (es popularitza la web mitjançant la socialització i el moviment gradual dels membres del món físic cap al món online)
  • Posicionamient de l'usuari.
  • És lleugera.
  • Competències centrals.
  • És funcionalitat (la Web ajuda en la transferència d'informació i serveis des de pàgines web).
  • És simple (facilita l'ús i l'accés als serveis web a través de pantalles més agradables i fàcils d'usar).
  • És flexible (el software es troba a un nivell més avançat perque aquest nivell permet l'accés a contiguts digitals als que abans no es podia arribar).


2. Aplicacions de la web 2.0.

Les aplicacions 2.0. són aquelles que admeten la participació colectiva, permitint als usuaris compartir la informació, interactuar i col·laborar entre sí.La informació compartida unida a la interacció entre els usuaris ha de permetre la creació conjunta de continguts. Podem dir que hi ha tres tipus d'aplicacions:

  • Xarxes socials: Les aplicacions de xarxes socials posan en contacte persones individuals sobre la base d'alguna relació d'interés comú que pot ser d'amistat, econòmica, amorosa, laboral, etc. Les xarxes socials tenen eines per afavorir la relació i el coneixement de les persones. La majoria de les aplicacions 2.0., tenen un component de xarxa social, ja que agrupen usuaris amb interessos comuns.
  • Generació i publicació de continguts: Aquestes apps estan formades per blogs i wikis. Aquestos dos sistemes tenen una situació especialment  rellevant en la web 2.0. com lloc aglutinant del treball i la col·laboració realitzats i centre d'obtenció de la informació.
  • Eines per a la generació de continguts: Aquest grup d'aplicacions està formada per una gran quantitat de programes i utilitats que permeten als usuaris crear i compartir informació. Representen la major part de totes les aplicacions 2.0.


3. Implicacions.


  • Constitueix un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació (xarxa social on el coneixemente no està tancat) que suposa una alternativa a la jerarquització i unidireccionalitat tradicional dels entorn formatius.
  • Implica nous rols per al professorat i l'alumnat orientats al treball autònom i col·laboratiu, crític i creatiu, l'expresió personal, investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre, etc.
  • Les seues fonts d'informació i canals de comunicació faciliten un aprenentatge més autònom i permeten una major participació en les activitats grupals, que sol augmentar l'interés i la motivació dels estudiants.
  • Proporciona espais online per a l'emmagatzematge, classificació i publicació/difusió de continguts textuals i audiovisuals, als que més tard podran accedir.
  • Facilita la realització de noves activitats tant d'aprenentatge com d'avaluació i la creació de xarxes d'aprenentatge.
  • Es desenvolupen i milloren les competències digitals, des de la búsqueda i selecció d'informació i el seu procés per a converti-la en coneixement, fins a la seua publicació i transmisió per diversios suports.
  • Proporciona entorns per al desenvolupament de xarxes de centres i professors al mateix temps que permet reflexionar sobre els temes educatius, ajudar-se i elaborar i compartir recursos.
  • Major grau d'adaptabilitat al procés curricular. 
  • Possibilitat de posar en xarxa unes eines col·laboratives i modulars a baix cost.

A continuació us deixe uns vídeos sobre la web 2.0.:



















    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada