diumenge, 30 de març del 2014

Teoría - Tema 7

TEMA 7

EINES DE LA WEB 2.0: BLOGS I WIKIS

1. Característiques d'un blog.
  • Les principals característiques d'un blog són:
    • Espai web on el seu autor escriu cronològicament els posts.
    • Els lectors poden deixar els seus comentaris.
    • Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so, enllaços). S'editen on-line.
    • Els articles (cadascun amb URLS) es poden organitzar per categories i etiquetes (tags)
    • Servidors gratuïts: Blogger, Wordpress.
    • Alguns peremeten als autors saber quan se'ls cita en altre bloc (trackback, pingball)
    • Ofereixen sindicació/ subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
    • Solen incloure cercador intern, llistats d'altres blocs i altres funcionalitats (gadgets i widgets)

2. Tipus de blogs.
  • Blog de Centre.
  • Blog d'Aula.
  • Blog de Professors.
  • Blog de Blogs.
  • Blogs de Pobles.
  • Blogs de Recursos. 
  • Blogs d'Alumnes.

3. Característiques d'una Wiki
  • Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral.
  • Diverses persones/autors elaborren continguts de manera asíncrona.
  • Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat.
  • Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.

4.  Models de wiki i bloc

Models de wiki

http://aulablog21.wikispaces.com/


Models de bloc

http://blogspot.es/


5. Ús didàctic de Blogs i Wikis.
  • Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar ací alguns dels treballs que els encarreguen els professors.
  • Fer brainstorming sobre un tema.
  • Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
  • On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interés per al seu treball.
  • Enllaç al blog taular d'anuncis del professor (RSS alumnes)
  • Blog personal del professor, orientat als seus col·legues.

Aportacions/Ampliació 


1. Característiques d'un blog.
    Els blogs han sigut uns dels fenòmens comunicatius con més expansió en Internet tant per la varietat d'ús com per les seues principals característiques:
    • Facilitat per a la publicació de tot tipues de continguts. No cal tindre coneixements informàtics avançats per a crear i publicar un blog.
    • Hipermèdia. Els articles poden contindre text, enllaços, imatges, vídeos, etc.
    • Són espais de comunicació personal. Els continguts no estan sotmesos a cap ordre de composició, són de caracter subjectiu i responen a la visió personal dels seus propis autors.
    • Els seus continguts abarquen qualsevol tipologia. Els temes són tan heterogenis com les persones que ho elaboren.
    • Metadades. Les etiquetes o paraules clau assignades a un article contribueixen a l'organització temàtica de la informació facilitant la seua posterior recerca.
    • Els seus lectors poden subscribir-se a ells gratuïtament, per exemple via RSS. El RSS permet rebre les actualitzacions dels blogs o llocs web que ens agraden sense necessitat d'entrar de manera directa a través del navegador, utilitzant lector específics o incloent la informació en el nostre propi blog o pàgina web.
    • Recerques. Els blogs proporcionen eines que faciliten la cerca d'entrades a partir d'un terme, fetxa, autor. etc.
    • Els seus continguts presenten una marcada estructura cronològica. La publicació no té per què ser diària, però en un blog serà millor valorat quant més freqüents i continus sigan els seus continguts.
    • Solen adjuntar enllaços a llocs web que estiguen relacionats amb el contingut o continguts tractats. Per a que un blog siga eficaç s'ha d'aconseguir un equilibri entre una bona exposició de continguts i una òptima labor de seguiment en la xarxa d'aquells llocs i referències d'interés per als usuaris.
    • Són molt interactius. Els lectors poden comunicar-se amb el autor mitjançants comentaris, aportacions i sugerències a la temàtica que tracta.
    • Integració. Els blogs permeten mostrar incristats en les seues pàgines recursos multimèdia allotjats en servicis we 2.0.
    • Han demostrat tindre gran influència en determinades campanyes, com diaris personals, projectes ligats a l'art, en medis de comunicació i llocs per a xarxes ce comunitats i han exercit un paper rellevant en importants temes socials, polítics i econòmics que els medis de comunicació convencionals no han cobert.

      2. Tipus de blogs.
      • Blog temàtic: política, notícies, opinió, etc.
      • Openblog. És un blog que no requereix interfície d'administració i proporciona una eina perquè els seus visitants puguen publicar de forma oberta i llibre. És de caracter col·lectiu i públic. 
      • Blog personal: diari de vida, diari de viatge. Generalment incloen fotos o històries.
      • Moblog. Moblog és un terme que surgeix de la fusió de les paraules "mobile" i "blog". Es tracta d'un servei de publicació similar a un blog pero orientat a la seua visualització en equips mòbils.
      • Blogs col·laboratius: un blog escrit per vàries persones.
      • Fotolog: és un blog en el que no s'escriu molt. El central és la presentació de fotos d'imatges. La imatge i la dada de publicació són els continguts obligatoris. A diferència de l'àlbum de fotos solament es publica una o dos fotos en cada entrada i es poden acompanyar de comentaris de l'autor.
      • Audioblog: és un blog en el que es publica un arxiu d'àudio que permet als usuaris descarregar-ho o escuchar-ho online. Es reprodueixen el línia gràcies a una consola de tecnologia Adobe Flash i en altres casos admeten la descàrrega.
      • Tumbleblog. Un tumbleblog o tlog és una variant de blog poc estructurat. No s'ajusta a una temàtica concreta i l'autor va publicant entrades sobre enllaços, fotografies, informacions, etc., que va trobant a Internet.
      • Videoblog: És un blog en el qual les seues entrades són clips de vídeo, ordonenats cronològicament i publicats per un o més autors. L'administrador del blog pot autoritzat a altres usuaris a afegir comentaris o altres vídeos dins de la mateixa galeria.
      • Microblog. El microbloggin o nanoblogging permet a l'autor publicar missatges breus formats per text i enllaços.


      5. Ús didàctic de Blogs i Wikis.

      Ús educatiu dels blogs:

      Els blogs poden ser una eina fonamental per a l'expresió i la comunicació en l'aula i per a l'adquisició d'aquesta competència bàsica, ja que permeten exercitar totes les habilitats que la defineixen. Com indiquen Bull, Bull i Kajder (2004):  <<per encaminar als estudiants en l'escriptura, és necessari oferir-les oportunitats igualment riques i espais autèntics en els que puguen escriure. Els diaris electrònics (blogs) demanen publicacions multimèdia, escritura concisa i precisa, respostes regulars i a temps i una manera nova i excitant de cridar l'atenció als estudiants>>.

      Castaño i Palacio (2006) assenyalen tres possibilitats d'ús de blogs:
      • Com eina de gestió del coneixement.
      • Com espai web destinat a les reflexions de l'alumnat sobre el seu aprenentatge.
      • Com xarxa d'aprenentatge.
      Podem crear un edublog com si es tractara de la nostra pròpia pàgina web, encara que amb alguns avantatges respecte a la tradicional web escolar, ja que tenim a nostra disposició eines senzilles d'utilitzar per a la creació i publicació de blogs. Si utilitzem plantilles definides, podem centrar-nos en els continguts i en el procés de comunicació. A més a més, podem disposar de funcions complementàries. Per una altra banda, facilitaran col·laboracions efectives entre docents que treballen en el mateix tema.

      Ús educatiu de les wikis:

      Les wikis tenen una gran potencialitat en l'àmbit educatiu, ja que ens permeten accedir a una gran quantitat d'informació i a més podem afegir nova informació amb els nostres alumnes. El seu gran potencial  recau en la rapidesa en l'accés a la informació i en la creació de tectos, que no s'envien entre els autors perquè sempre es treballa sobre el mateix document.

      Amb els nostres alumnes hem de ser acurats amb la informació que apareix en les wikis ante les possibles inexactituds que els usuaris hagen pogut cometre. S'utilitza el terme <<eduwiki>> per a definir un sistema wiki utilitzat en el camp de l'educació. Les eduwikis poden servir per a utilitzar-les diferents nivells: entre alumnes, entre alumnes i professors i entre professors.

      Alguns projectes que podríem abordar en l'aula utilitzant una wiki són: quaderns de classe, glossaris, diccionaris, etc. Podem utilitzar una wiki com si d'un editor de textos col·lectius es tractara, amb l'avantatge de que l'accés al seu contigut és il·limitat.

      A més a més, les wikis ens permeten realitzar tasques adaptades al nivell educatiu dels alumnes i afavoreixen la comunicació entre aquestos alumnes, els professors, les famílies i altres centres docents, fomentant el desenvolupament de les competències bàsiques i el treball constructivista.





      Cap comentari:

      Publica un comentari a l'entrada